Nyt olet Lievestuoreen Työväentalon eli Toivolan pihassa. Lisää tietoa ”Työppäristä” linkistä.
Seurantalot- Lievestuoreen Työväentalo, Toivola
Vieressä menee Jyväskylä-Pieksämäki rautatie, jonka rakentaminen aloitettiin syyskuussa 1913. Koko rataosuudella oli parhaimpaan aikaan vuonna 1916 töissä 2619 jalkamiestä ja 396 hevosmiestä.
Rakentajat tulivat perheineen ja voi kuvitella, että joka ainoa asumiseen kelvollinen pirtti, kamari, aitta, vintti, sauna, karjakeittiöitä myöten oli varattu. Tuvat erotettiin kevyillä seinämillä tai aitauksilla moneen osaan. Asuttiin ahtaasti ja talon isolla liedellä keitettiin monen perheen ateriat.
Työmaa eteni ja 30.11.1916 saavutettiin Lievestuoreen pysäkin länsipuoli, Mäntyojan penkere. Siihen rakennettiin kiviholvisilta, jota suunnittelijansa mukaan kutsutaan Gulvertin sillaksi.
Rautateiden aikataulu vuodelta 1953 kertoo junan pysähtyneen Lievestuoreen ja Jyväskylän välillä tarvittaessa 12 kertaa. Matka taittui tunnissa, pikajunalla 33 minuutissa. Junat pysähtyivät Lievestuoreella viimeisen kerran 10.8.2014. Lähimmät asemat ovat Hankasalmen asemalla ja Jyväskylässä.
Lievestuoreen pysäkki muuttui asemaksi, kun vuonna 1930 tuotiin asemarakennus Humaljoelta, Karjalan Kannakselta. Museovirasto on luokitellut Lievestuoreen asema-alueen valtakunnallisesti merkittäväksi suojelukohteeksi.
Jyväskylä–Pieksämäki-rata – Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kun kommentoit!